Sådan bliver du selvstændig håndværker i Åbyhøj

Profilbillede
dato

Ligesom mange andre steder i landet er der i Åbyhøj også behov for håndværkere. Og hvis du har brug for at lave noget med hænderne, er det oplagt at starte dit eget tømrer- eller murerfirma, hvor du kan komme dybt ned i håndværket. Det bliver ikke en linæer rejse at starte sin virksomhed og få kunder. Men hvis du er godt forberedt og har gåpåmod, kan du komme meget langt i branchen.

Find din niche

Du skal finde ud af, om du foretrækker at køre virksomheden selv, eller om du kunne finde på at samarbejde med andre. Der er nogle, der foretrækker at køre solo, men der er fordele i begge dele. Vælger du at dele et værksted med andre, er en værkstedsvogn nødvendighed, når andre låner dit værktøj, så alt ikke ligger og flyder.

Så skal du finde ud af, hvad du gerne vil arbejde med. Hvis du tidligere har arbejdet med at lægge gulv, vil det give god mening at udbyde opgaver inden for det. Har du alt, hvad du skal bruge inden for de opgaver? Hvis ikke, skal du have anskaffet værktøj og en værktøjsvogn, så du hurtigt kan få adgang til dit værktøj.

Beslut dig for en virksomhedsform

Der findes to typer af virksomhedsformer, som er relevante for håndværkere:

  • Personligt ejet (I/S)
  • Anpartsselskab (ApS)

Virksomhedsformen bestemmer skattereglerne for din virksomhed. Ejer du et anpartsselskab, hæfter du ikke personligt for selskabets gæld. Vælger du et interessentskab, altså et personligt ejet, står du personligt ansvarlig over for økonomiske forpligtelser og eventuel gæld. Er du i tvivl, er det en god idé at kontakte en revisor, så du finder den form, der passer dig bedst.

Få styr på det praktiske

Når man starter en virksomhed, er der nogle lidt kedelige, men praktisk nødvendige ting, som du skal have styr på. Det er blandt andet:

  • Registrer virksomheden hos virk.dk
  • Opret en NemKonto
  • Hold regnskab
  • Kontakt SKAT
  • Evt. registrer dig som arbejdsgiver

Man skal have et CVR-nr, når man opretter en virksomhed, og så skal man også have en NemKonto, så du kan modtage eventuel negativ moms fra SKAT. Er man selvstændig, skal man selv sørge for at indberette skat. Heldigvis har SKAT god erfaring med at hjælpe selvstændige. Der findes derfor tjeklister på deres hjemmeside, hvor du nemt kan finde ud af, hvad du skal sørge for. Regnskab er altså en stor del af at arbejde som selvstændig, og derfor er det en god idé at begynde med at holde regnskab løbende, så man ikke lige pludselig står med håret i postkassen.


Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Redaktionen